آیلتس یا تافل مسئله این است !

سلام خدمت دوستان عزیزی که میخوان در یکی از آزمون های زبان انگلیسی  آیلتس یا تافل شرکت کنند. بنده بهنود مصطفایی، با توجه به شرایط مهاجرتی کشور استرالیا، در هر دو آزمون شرکت کردم به امید اینکه بتونم نمره مورد نظر رو کسب کنم. در اینجا قصد دارم تجربیات خودم رو در این زمینه با شما در میون بزارم.

توضیح: بنده ۲ بار در آزمون تافل در سال ۲۰۱۵ و ۱ بار در آزمون آیلتس در سال ۲۰۱۶ شرکت کردم.

آیلتس یا تافل

 

نکات لازم برای موفقیت در آزمون تافل(بجز موارد عمومی مثل دانش زبان): 

  1. سرعت عمل ( این آزمون زمان کمتری نسبت به آزمون آیلتس داره)
  2. توانایی کار با کامپیوتر ( در بخش نوشتن، تایپ سریع اهمیت زیادی دارد)
  3. توانایی غلبه بر استرس ( در بخش صحبت کردن آزمون تافل صدای شما توسط کامپیوتر ضبط می‌شه و باید در زمان کاملا معین صحبت کنیدکه بسیار استرس زاست!)

نکات لازم برای موفقیت در آزمون آیلتس(بجز موارد عمومی مثل دانش زبان): 

  1. دست خط و سرعت در نوشتن دستی (در بخش نوشتن آیلتز داوطلب باید به صورت دستی و روی کاغذ و با مداد متن رو وارد کنه.)

تفاوت های عمده:

  1. بخش خواندن:  در بخش خواندن تفاوت زیادی بین دو آزمون آیلتس یا تافل وجود نداره و داوطلب باید متنی را خونده و به سوالات جواب بده، (در اینجا سرعت عمل اهمیت زیادی داره) پس هر دو ازمون درجه سختی یکسانی دارند.
  2. بخش گوش دادن: در این بخش هم داوطلب صوتی را که شامل گفت و گو یا سخنرانی و … می‌شود را شنیده و به سوالات پاسخ میده. در آیلتس سوالات به ترتیب پاسخنامه در فایل شنیداری میباشند ولی در تافل این جوری نیست. در نتیجه در این بخش، آزمون آیلتس کمی آسانتر از تافل است.
  3. بخش صحبت کردن: تفاوت عمده این دو آزمون در این بخشه. در آزمون تافل، سیستم سوالی رو از شما می‌پرسه و شما ۱۵ ثانیه وقت آمادگی، و ۴۵ یا ۶۰ ثانیه ( بسته به نوع سوال) وقت دارید به سوال جواب بدید. در این مدت سیستم صدای شما را ضبط می‌کنه و تایمر در مانیتور ظاهر می‌شه که بسیار استرس ایجاد می‌کنه(حداقل برای من اینجوری بود) و اگر ثانیه ای غفلت کنید نمرتون کمتر میشه. ولی در آیلتس یک یا دو روز قبل امتحان کتبی میرید دفتر موسسه و یک نفر باهاتون مصاحبه می‌کنه. مصاحبه ‌گر من یا بهتره بگم اگزمینر (Examiner) من یه خانم مسن مهربون بود. شروع می‌کنید باهاش صحبت کردن و خیلی جاها هم بهتون کمک میکنه. در اینجا زمان خیلی هم مهم نیست. درسته کرنومتر رو دستش داره ولی مثل تافل نیس که اگه زمان تموم شد سیستم دیگه کلا ضبط نکنه!
  4. بخش نوشتن: آیلس و تافل اینجا هم باز دو تا فرق بزرگ دارن. یکی نوع وارد کردن متن (تایپ و نوشتن دستی) و دیگری زمان و تعداد کلماته. بخش تایپ و نوشتن دستی رو که بالا توضیح دادم. حداقل تعداد کلمات ( یعنی اگر ازون کمتر بنویسید نمره کم میشه) در تافل ۳۰۰ کلمه و در آیلتس ۲۵۰ کلمه است. همچنین زمان در تافل ۳۰ دقیقه و در آیلتس ۴۰ دقیقه است. پس آیلتس دوتا امتیاز نسبت به تافل داره ( ۱۰ دقیقه زمان بیشتر + ۵۰ کلمه کمتر).

در نهایت نمرات من در مهارت های مختلف کاملا همسان بود که نشان از استاندارد بودن هر دو آزمون داره. مثلا من که تو بخش نوشتن تافل ۲۵ گرفته بودم که تو آیلتس هم ۶.۵ گرفتم. پس این فکر که یکی از آزمون ها راحتر از اون یکی هستش درست نیس … امّا، با توجه به نکات لازم برای موفقیت در آزمون ها و فاکتور استرس، به نظر بنده آزمون آیلتس می‌تونه برای بیشتر افراد بهتر از تافل باشه.

لطفا شما هم تجربیات خودتون رو برامون بنویسید.

مرسی،

بهنود مصطفایی.

 


 

1 دیدگاه دربارهٔ «آیلتس یا تافل مسئله این است !»

دیدگاه‌ها غیرفعالند.