تخمین هزینه تجهیزات آتلیه عکاسی

امروزه به دلیل افزایش بیکاری و علاقه افراد به عکاسی و درآمد نسباتا خوب این کار، تعداد آتلیه های عکاسی در سطح شهر رو به افزایش است و ممکن است شما نیز به این فکر بیفتید که یک آتلیه (عروس و داماد) راه بیاندازید. سوالاتی که برایتان پیش خواهد آمد این ها هستند:

  1. چقدر سرمایه اولیه نیاز دارید؟
  2. چگونه باید تخصص و حرفه این کار را بیاموزید؟
  3. آیا درآمد این کسب و کار خوب خواهد بود؟
  4. آیا اصلا می‌توانید در این حرفه موفق شوید ؟

در این نوشته سعی خواهم کرد هزینه اولیه (مورد ۱) برای استارت این کار را برایتان شرح دهم و در مطالب آینده به موارد دیگر خواهم پرداخت و سعی می‌کنم تجربه ۱۰ ساله خود را در زمینه عکاسی به طور کلی در اختیارتان قرار دهم.

هزینه تجهیزات آتلیه عکاسی

خوب بدون مقدمه میرم سر اصل مطلب و اون اینه که باید دنبال عکاسی از عروس و داماد باشید. چون این تنها وقتی هستش که همه راحتر پول خرج می‌کنن و درآمد اصلی آتلیه ها هم در این بخش هست. در کنارش می‌تونید عکس پرسنلی و اصطلاحا ۳*۴ هم بگیرید.

تخمین هزینه تجهیزات آتلیه عکاسی

برای شروع کار آتلیه دو گزینه دارید.

  1. خرید تجهیزات حرفه‌ای و شروع با اهداف بلند مدت
  2. خرید تجهیزات نسبتا معمولی با هزینه کمترو ارزیابی بازار

خب تو گزینه اول شما میتونید حدود ۵۰ میلیون برای دوربین و لنز ها (مثلا Canon eos 6d mark ll + EF 24-105 f/4 + EF 70-200 f/2.8) و ۲۰ میلیون هم برای تجهیزات نور پردازی آتلیه هزینه کنید و به صورت کاملا حرفه ای کارتون رو شروع کنید. پس جمعا به حدود ۵۰ میلیون تومان به غیر از مکان نیاز خواهید داشت. این کار مزیتی که داره میتونید کیفیت بهتری ارائه کنید و پیشرفت بهتری داشته باشید ولی اگر کارتون خدایی نکرده نگیره باید ضرر بیشتری متحمل بشید و تجهیزات رو با قیمت پائین بفروشید.

گزینه دوم اینه که هزینه تجهیزات آتلیه عکاسی تون رو پائین نگه دارین و با تجهیزات معمولی شروع کنید و هزینه دوربین و لنز حدود ۱۵ میلیون و هزینه تجهیزات نور و آتلیه هم ۴-۵ میلیون که میشه جمعا در حد ۲۰ میلیون تومان. خوبی این روش اینه که اولا یه شناخت از خودتون پیدا می‌کنید که اصلا علاقه و استعداد این کار رو دارید یا نه، دوما هم اینه که یه برآورد از بازار دستتون میاد و سوما هم بعد ها میتونید در صورت موفقیت با ضرر کمتر تجهیزاتتون رو آپگرید کنید.

خب همون طور که حدس زدید من گزینه دوم رو بهتون پیشنهاد می‌کنم. تخمین هزینه تجهیزات آتلیه عکاسی قدیمی بود و به دلیل افزایش قیمت دلار، قیمت هارو در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۹۷  به روز کردم.

برای اطلاع از مشخصات و قیمت دقیق تجهیزات از لینکهای زیر استفاده کنید.

پکیج پیشنهادی حرفه ای :

Canon Eos 6D Mark ll + 24-105mm f/4 L Is USM

Canon EF 70-200mm f/2.8 Mark ll L IS USM

پکیج پیشنهادی معمولی:

Nikon D5300 + 18-140mm VR

Nikon 50mm F/1.8G AF-S

می‌تونید لوازم و تجهیزاتتون رو با خیال راحت از دیجی کالا خریداری کنید. من تمام لوازم عکاسیم رو از دیجی کالا خریدم و از کیفیت خدماتشون خیلی راضی بودم. شاید قیمتاشون ۲۰-۳۰ هزار تومن گرونتر از بازار آزاد باشه ولی عوضش از خدمات پس از فروش و اصالت کالای خریداری شده اطمینان دارید. در بعضی مواقع مشاهده شده بعضی بازاریان حتی باطری دوربین ها رو با باطری تقلبی عوض می‌کنند!!

برای خرید دوربین تا سقف ۳ ملیون تومان هم میتونید از این مطلب استفاده کنید.

مورد ۲: چگونه یک عکاس آتلیه موفق شوید؟

در مورد یادگیری عکاسی به موارد زیر توجه کنید:

  1. عکس زیاد ببینید. سعی کنید عکس خوب زیاد ببینید و در کل بدانید چه عکسی خوب و چه عکسی معمولی است. برای این کار میتونم سایت ۱x.com رو معرفی کنم.
  2. با استفاده از یوتیوب ویدئو آموزش عکاسی ببینید. میتونید با جستجوی “photography basics” در یوتیوب آغاز کنید.
  3. بعد از یادگیری اصول اولیه، نحوه نور پردازی چهره رو یاد بگیرید. (با استفاده از اینترنت)
  4. سپس میرسید به بحث روتوش و ادیت عکس ها که باز هم میتونید با استفاده از یوتیوب و سرچ عباراتی مثل “retouching techniques” ویدئوهای مورد نظر را پیدا کنید.

مورد اول بسیار مهم هست و اگر میخواهید یک عکاس موفق شوید، باید خودتون رو به صورت مستمر به روز کنید و کیفیت کارتون رو به سطح جهانی برسونید.

موفق باشید